31 اکتبر 2022- درمان سرماخوردگی در کنار مدیریت قند خون برای افراد مبتلا به دیابت دشوار است. عفونت ها می توانند قند خون را افزایش دهند و داروهای سرماخوردگی ممکن است حاوی قند باشند. در این شرایط به بیماران توصیه می شود، برنامه روز بیماری خود را که با پزشکشان تنظیم کرده اند، دنبال کنند و از داروهای بدون قند استفاده کنند.

دیابت، نحوه پردازش گلوکز و حفظ سطح قند خون در بدن را مختل می کند. وقتی یک فرد مبتلا به دیابت دچار سرماخوردگی می شود، تلاش بدن او برای مقابله با عفونت می تواند سطح قند خون او را بیشتر دچار اختلال کند. علاوه بر این، بسیاری از داروهای بدون نسخه که فرد برای کمک به تسکین علائم مصرف کند، ممکن است حاوی قند باشند.

بنابراین، زمانی که فرد مبتلا به دیابت سرماخورده است، توصیه می شود که به طور مرتب سطح قند خون خود را چک کند و سعی کند فقط از داروهای بدون قند استفاده کند تا قند خون خود را بهتر مدیریت کند.

در این مقاله به این می پردازیم که کدام یک از داروهای سرماخوردگی برای افراد مبتلا به دیابت مناسب هستند و چگونه افراد می توانند روزهای بیماری را مدیریت کنند.

بیماری و قند خون

داشتن یک بیماری یا عفونت، مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا، می تواند سطح قند خون فرد را افزایش دهد. این به این دلیل است که بیمار شدن، استرس بیشتری را به بدن فرد وارد می کند و منجر به ترشح هورمون های استرس برای کمک به مبارزه با بیماری می شود. در نتیجه، بدن گلوکز بیشتری را وارد جریان خون می کند و سطح گلوکز خون افزایش می یابد.

در یک فرد بدون دیابت، بدن انسولین بیشتری برای مدیریت سطح قند خون تولید می کند. با این حال، در افراد مبتلا به دیابت، بدن یا انسولین کافی تولید نمی کند یا به طور موثر از آن استفاده نمی کند. علاوه بر این، اگر فردی اشتهای خود را از دست بدهد یا دچار اسهال شود، ممکن است قند خون او کاهش یابد زیرا به طور معمول غذا مصرف نمی کند، یا جذب نمی کند. این می تواند حفظ قند خون را در محدوده هدفی که برای فرد تعیین شده است، دشوار کند.

برنامه های روز بیماری

در صورت امکان، به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود قبل از اینکه احساس ناخوشی کنند، برای بیماری آماده شوند. این می تواند شامل داشتن داروی کافی، مانند انسولین، و همچنین داشتن غذاها و لوازم پزشکی با قابلیت آماده سازی آسان باشد تا بتوانند بدون وقفه به مدیریت دیابت خود ادامه دهند.

اگر فردی نمی تواند در حالی که بیمار است غذا بخورد، منطقی است که کربوهیدرات های سریع الاثر مانند آب میوه ها یا سایر نوشیدنی های غنی از گلوکز باید در دسترس او باشد.

بیماری می تواند مدیریت سطح قند خون را دشوارتر کند و ممکن است خطر عوارض احتمالی را افزایش دهد. بهتر است بیمار در مورد اقدامات مناسب در شرایط بیماری با تیم مراقبت های بهداشتی خود مشورت کند. این ممکن است شامل توصیه هایی در مورد تنظیم داروهای دیابت، بررسی کتون ها و استفاده از داروهای سرماخوردگی باشد.

متخصصان مراقبت های بهداشتی معمولاً توصیه می کنند که افراد از قوانین روز بیماری پیروی کنند که شامل دستورالعمل های زیر است:

· قند خون: باید سطح قند خون خود را هر 2 تا 4 ساعت یکبار چک کند و مقادیر اندازه گیری شده را ثبت کند.

· انسولین: فرد باید به تجویز انسولین یا سایر داروهای دیابت ادامه دهد. اگر قند خون فردی بالا باشد، ممکن است نیاز به افزایش دوز انسولین داشته باشد.

· کربوهیدرات ها: حفظ هیدراتاسیون و دریافت کربوهیدرات برای فرد مهم است. بسته به سطح قند خون، این ممکن است شامل مصرف منظم مایعات شیرین باشد.

· کتون ها: برای جلوگیری از کتواسیدوز دیابتی، توصیه می شود که سطح کتون را هر 2 تا 4 ساعت یکبار بررسی کند و مایعات زیادی بنوشد.

در مورد داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا چه نکاتی را باید در نظر گرفت

برخی از داروهای سرماخوردگی، مانند داروهای طعم‌دار، ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نباشند زیرا حاوی قند هستند. بنابراین، توصیه می‌شود برچسب‌های محصول را بررسی کنید تا ببینید یک دارو چند گرم کربوهیدرات دارد.

در صورت امکان، ترجیحاً از نسخه های بدون قند داروها استفاده کنید یا به جای شکل مایع دارو، شکل قرص آن را انتخاب کنید. اگر فردی باید داروهای حاوی قند مصرف کند، مهم است که در هنگام محاسبه ی دوز داروهای دیابت، آن قند را در نظر بگیرد.

علاوه بر این، افراد مبتلا به فشار خون بهتر است از مصرف داروهای ضداحتقان خودداری کنند زیرا ممکن است فشار خون آنها را بیشتر افزایش دهند. بسیاری از داروهای ضد احتقان حاوی سودوافدرین هستند. این دارو رگ های خونی بینی و سینوس ها را برای از بین بردن احتقان منقبض می کند، اما رگ های خونی را در سراسر بدن نیز سفت می کند.

به عنوان یک جایگزین، افراد ممکن است روش های طبیعی کاهش احتقان را در نظر بگیرند، مانند گرفتن دوش بخار، نوشیدن مایعات زیاد و خوردن غذاهای تند.

چه بخوریم و چه بنوشیم

مهم است که فرد مبتلا به دیابت در زمانی که بیمار است، برنامه ی غذایی خوبی داشته باشد. این به حفظ سطح قند خون فرد و سیستم ایمنی بدن او کمک می کند تا بتواند با عفونت مبارزه کند. اگر فرد نمی تواند به طور معمول غذا مصرف کند، بهتر است برای جلوگیری از پایین آمدن سطح قند خون خود، غذاها و نوشیدنی های زیر را امتحان کند:

· آب میوه

· نوشیدنی های ورزشی

· نوشابه معمولی، نه بدون شکر

· شیر

· ماست

· سوپ، آبگوشت

· ژلاتین معمولی نه بدون شکر

· بستنی یخی

· کراکر نمکی

· نان تست خشک

پیشگیری از بیماری

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) دستورالعمل های زیر را برای کمک به پیشگیری از بیماری ها و کاهش شیوع آنها ارائه کرده است:

· شستن صحیح دست ها: شستن مرتب دست ها با آب و صابون یا ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل می تواند به از بین بردن میکروب ها و جلوگیری از بیمار شدن افراد کمک کند.

· ضد عفونی اشیاء: به طور مشابه، یک فرد می تواند اشیایی که مکرر لمس می شوند مانند کنترل از راه دور، دستگیره در و دستگاه های تلفن همراه را ضد عفونی کند.

· از آداب صحیح سرفه و عطسه پیروی کنید: برای جلوگیری از انتقال میکروب‌ها، می‌توانید هنگام سرفه، و عطسه، بینی و دهان خود را با دستمال کاغذی بپوشانید، سپس دستمال کاغذی را دور بریزید؛ و پس از آن دست های خود را بشویید. در صورت در دسترس نبودن دستمال، افراد همچنین می توانند در آرنج خود عطسه یا سرفه کنند.

· از دست زدن به چشم ها، بینی یا دهان خود خودداری کنید: اگر فردی در زمانی که اخیراً دست های خود را نشسته است، این نواحی را لمس کند، ممکن است عوامل بیماری زا وارد بدن او شده و او را بیمار کند.

· از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید: در صورت امکان، توصیه می شود از گذراندن وقت زیاد با افراد بیمار خودداری کنید، زیرا ممکن است عامل بیماری زای از آنها به شما منتقل گردد.

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید

انجمن دیابت آمریکا (ADA) خاطرنشان می کند که یک فرد می تواند با تیم مراقبت های بهداشتی خود برای ایجاد یک برنامه ی مناسب روز بیماری تماس بگیرد و مشورت کند. بهتر است در مورد زمان ضروری تماس با پزشک، نحوه بهترین مدیریت قند خون و داروهایی که باید استفاده کند، راهنمایی بخواهد. انجمن دیابت آمریکا تاکید می کند که نوشتن این اطلاعات برای شخص مفید است تا بتواند در هنگام احساس بیماری به آن مراجعه کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها توصیه می کند که اگر فردی موارد زیر را تجربه کرد، بهتر است به دنبال مراقبت های اورژانس باشد:

· مشکل در تنفس

· سطوح بالای کتون

· ناتوانی در نگه داشتن غذاها یا مایعات در معده

· مشکل در خوردن

· کاهش وزن

· قند خون بسیار پایین

· استفراغ و اسهال

· تب

· خواب آلودگی یا ناتوانی در تفکر واضح

خلاصه

سرماخوردگی می تواند کنترل سطح قند خون را برای افراد دیابتی دشوار کند. اگر فردی احساس ناخوشی می کند، توصیه می شود که برنامه روز بیماری خود و توصیه های پزشک خود را در مورد داروهای سرماخوردگی دنبال کند.

به طور معمول، یک متخصص مراقبت های بهداشتی به فرد مبتلا به دیابت پیشنهاد می کند که از داروهای سرماخوردگی بدون قند استفاده کند. علاوه بر این، اگر فرد مبتلا به فشار خون بالا باشد، ممکن است توصیه شود که از مصرف داروهای ضداحتقان خودداری کند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/cold-medicine-for-diabetes#summary